V školskom roku 2017/18 otvárame druhý ročník.
Témy seminárov Wzdelávania v šk. roku 2017/2018:
- Umenie ako zdroj pedagogiky
- Filozofia slobody – otázky k antropológii v kontexte histórie filozofie, sloboda ako výchovný ideál
- Religiózny život dieťaťa a mladého človeka – antropológia religiozity + Formy vedomia a trojčlennosť človeka
- Príbehová látka ako obraz vývinu vedomia
- Vývinová psychológia II: Vývin dieťaťa v 7.-14. roku života
- Didaktika/Metodika V: Školské stupne 1 – 12
- Porozumenie wp v rámci kontextu iných pedagogík
- Didaktika/Metodika IV: Rytmus a jeho úloha vo vyučovaní
- Didaktika/Metodika III: Výchova z aspektu vhodnosti a správneho načasovania
- Letná akadémia – pozorovanie dieťaťa a deti so špeciálnymi potrebami v triede.
Seminár prebieha formou víkendových stretnutí (8 x za rok) a týždňovej jarnej a letnej akadémie.
Podrobnejšie kurikulum Wzdelávania:
Obsahy témy pre proseminár:
Antropologické základy waldorfskej pedagogiky a ich pomer k obrazu človeka v iných pedagogikách
- Význam obrazu človeka pre pedagogické konanie
- Odlišné poňatia človeka a ich dôsledky pre pedagogické vzťahy
- Pochopenie človeka vo waldorfskej pedagogike
- Spoznanie súvislostí medzi obrazom človeka a pedagogickými prístupmi
- Spánok – Snenie – Bdenie
Vývinová psychológia I: vývin dieťaťa od narodenia po školskú zrelosť
- Podmienky vývoja
- Vývojová dynamika – faktory úspešného a narušeného vzorca vývoja
- Psychické funkcie a operácie
- Pohyb – Reč – Myslenie
- Analýzy detskej kresby a jej reči
- Vcítenie sa do detského sveta
- Školská zrelosť – otvorenosť pre školu
Vývoj vedomia – ontogenetický a fylogenetický
- Evolúcia ľudského vedomia
- Rozmanité formy vedomia v ich historickom kontexte
- Spánok – Snenie – Bdenie
- Rituál – Symbol – Obraz
- Imaginácia, interpretácia vývoja umenia a foriem vedomia
- Rozvoj vedomia z ontogenetického hľadiska
- Pojmoslovie pre vysvetlenie vývoja vedomia
- Formy vedomia z vývojovo-dynamického hľadiska
Vnemy a zmysly
- Definovanie zmyslov
- Fyziologický základ zmyslov
- Vnem a pocit
- Modality zmyslov
- Zmyslovosť – zmysel – morálka
- Vnímanie a poznanie
- 12 zmyslov
Znamenia času a ich výzvy pre vzdelávanie
- Spoločenské trendy – pedagogické odpovede
- Pochopenie kultúry mladých ľudí
- Móda a identita
- Podmienky učenia sa – osobné a sociálne kompetencie
- Sebapotvrdenie prostredníctvom reflexie a tvorby
Poznaj sám seba – učiteľ, rodič
- Vedomie seba a starostlivosť o vlastný duševný život
- Učiteľská, rodičovská psychohygiéna
- Empatické zručnosti
- Práca s vlastnou skúsenosťou ako mostom k poznaniu dieťaťa
Metodológia práce waldorfského učiteľa
- Fenomenologický prístup
- Nutnosť vlastného výskumu ako impulzu k entuziazmu vo výchove
- Metodika spätného pohľadu
- Význam pedagogickej konferencie
- Formy štúdia pôvodných textov
Didaktika/Metodika I: Od hry k práci
- Význam hry
- Druhy hier a ich vývojový potenciál
- Význam práce
- Životné zručnosti – rozvoj životných kompetencií
- Orientácia vo svete práce
- Príprava projektu pre prax
- Waldorfská škola ako škola práce
Mýty – rozprávky – obrazové vedomie: Cvičenia v rozprávaní a hraní
- Formy vedomia, vyplývajúce z rozprávok a mýtov
- Reč rozprávok a mýtov Interpretácia rozprávok ako vstupná brána k psyché
- Rozprávačské a herecké cvičenia: vnútorná živosť, tvorenie vnútorných obrazov a ich vyjadrenie formou pestrého a harmonického jazyka
Obsahy a témy pre druhý ročník:
Filozofia slobody – otázky k antropológii v kontexte histórie filozofie
- Pochopenie miesta jednoty subjektu a objektu.
Reflektovať poznávacie procesy: vnímanie a pojem. - Vonkajšie a vnútorné pozorovanie. Formy motívov konania: pud, pocit, predstava, myšlienka
- Vnímanie a intuícia ako zdroje poznania. Intuicionizmus verzus realizmus v etike.
- Význam intuície pre poznávací proces.
Etika a etická fantázia
Sloboda ako výchovný ideál
- Napodobňovanie – tvorba úsudku – zrelosť úsudku.
- Sloboda ako sebaurčenie – realizácia slobody ako cieľ vzdelávania.
- Realizácia slobody – pedagogicko-morálna fantázia
- Idealizovanie a ideál ako omyl a možnosť. Procesy samoštúdia
/ samostatná činnosť – cesty k sebaurčeniu vo výchove. - Dynamika vývoja morálneho úsudku. Zodpovednosť za seba/ situácia a motív.
- Venovať pozornosť sebe samému ako podmienka pre filozofickú konštrukciu
- Odovzdanie sa druhému
Transcendentálie: jedno, dobré, pravdivé, krásne
Religiózny život dieťaťa a mladého človeka – antropológia religiozity
- Chápanie náboženstva ako fenoménu ľudstva.
- Psychológia a fenomenológia náboženstva.
- Vývoj náboženského vedomia. Náboženstvo a náboženstvá.
- Kresťanstvo a jeho kultúrne pôsobenie v hospodárstve, umení a spoločnosti
- Reč náboženstva: symboly, rituály, mystika. Nábožensko-didaktické koncepty
Formy vedomia a trojčlennosť človeka
- Konštruktivizmus verzus filozofia zmyslov
- Transformácia vedomia a individuálny vývoj
- Vôľa – cítenie – myslenie: tvorba – prebudenie – oživenie
- Integrálne vedomie
- Pochopenie zdravia
Umenie ako zdroj pedagogiky
-
Skúmanie kvalít foriem ako konvexný, konkávny, rovina.
-
Statické a dynamické pomery foriem.
-
Modelovanie a jeho vzťah k priestoru a k členeniu bytostných článkov človeka. Voľná tvorba.
-
Technika: technika usporiadania tónu
Vývinová psychológia II: Vývin dieťaťa v 7.-14. roku života
- Fyziologické základy: výmena zubov – dychová a pohlavná zrelosť
- Vôľa a predstavy a ich vzťah k pamäti a fantázii
- Vývoj cítenia a myslenia
- Konkrétne a formálne operácie
- Poznanie a vzdelanie z aspektu vývoja identity
- Retardácia – akcelerácia (urýchlený vývoj)
- Dôvody pre učebný plán zameraný na vývoj
Didaktika/Metodika V: Školské stupne 1 – 12
- Prehľad: stupne 1 – 12
- Antropologicko-genetická didaktika
- Učebný plán a dynamika rozvoja
- Vytvorenie zošita podľa obsahu vyučovania, Kresby na tabuľu –Technika: voskové a školské kriedy
Didaktika/Metodika IV: Rytmus a jeho úloha vo vyučovaní
- Rytmy: fyziologické rytmy
- Individuálny rytmus
- Temperament a osobnostné štruktúry
- Rytmus a štruktúra času
- Členenie učebných procesov
- Duchovno-duševná dispozícia a obsah vyučovania
- Rok z hľadiska ročných období a metamorfózy (premeny), reprezentanti procesov premien a vývoja
Didaktika/Metodika III: Výchova z aspektu vhodnosti a správneho načasovania
- Diferenciácia, individualizácia
- Multikulturalita waldorfskej pedagogiky
- Správy z hospitácií
- Prehľad o učebnom pláne v spojitosti so vznikajúcimi základnými otázkami vývoja
- Forma/obsah a metóda
Vývinová psychológia III: Puberta a adolescencia
- Sexualita a vzťah. Vývoj k (samostatnej) identite: identifikovanie sa a identita.
- Kultúry mládeže: ich vznik a funkcia
- Sexualita a fantázia
- Odpor a prelom
Sochárstvo a plachtenie
- Vnímanie umenia z antropozofického hľadiska
- Antropológia – antropozofia
- Práca s prírodnými silami
- Preverenie schopnosti spolupracovať v tíme
Hospitácia/ školská prax
- Práca v tíme, formy diferenciácie (rozlišovania) vo vyučovaní
Tvorba vyučovania
Záverečné práce – bakalárska práca
Obsahy a témy pre tretí ročník:
Umenie ako zdroj pedagogiky
- Výtvarné umenie: Žltámodráčervená „Cvičenie rovnováhy“
- Technika: Lazúrovanie vo vrstvách
- Spev: Zbor, Stimmbildung /Werbeck/
Odborná didaktika 1: Dejiny
- Impulzy k porozumenie dejín
- Dieťa/mládež – Priestor a čas
- Príbehy – obrazy z dejín
- Kurikulum vyučovania dejín v kontexte dynamiky vývoja
Odborná didaktika 2: Zemepis
- Životný priestor
- Priestorové formy ako základný kameň individuácie
- Maľovanie: Krajiny, zemepisné mapy
- Plastické stvárnenie
Odborná didaktika 3 : Rodná reč, Slovenský jazyk
- Materinská reč: Lexika, Sémantika, Pragmatika
- Reč ako nositeľ vedomia,
- Vybudovanie kurikula
- Pomer vo vyučovaní medzi materinskou rečou a cudzím jazykom
- Identita skrze reč a literatúru
Didaktika/Metodika 7: Dramaturgia vyučovania
- Muzikálnosť ako výraz človeka a jeho telesnej stavby a Muzikálnosti Dur – Mol, Kadencie, Kvinta, Kvarta, Tercia a Oktáva – Nálady
- Hudobné formy a ich fyzický základ
- Orchester a drigent ako metafora k vyučovania
- Kreslenie na tabuľu: Krieda
- Pohybové divadlo samostatne stvárnené
Odborná didaktika 5 : Počítanie, Matematika
- Počítanie, číslo – porozumenie čísla, číselné druhy
- Transfer: Pohyb a logické funkcie
- Porozumenie operačným pojmom
- Spoznanie rôznych spôsobov počítania/geometricé formy
- Vybudovanie Kurikula
- Geometrický posun
- Matematické myslenie
- Cvičenia ku geometrii voľnej ruky
Odborná didaktika 4: Didaktické a metodické prístupy vo vyučovaní
- Prírodné fenomény v experimentoch
- Vysvetlenie/Kauzálne myslenie v prírodných vedách
- Experiment – Zákon – Teória
- Pozorovanie – Objavovanie – Porozumenie v prírodnej vede
- Genetická – exemplárna Sokratovská metóda
- ťažiská v Kurikulu
- Prírodné štúdie – rastlinné formy – gestá zvierat
Odborná didaktika 6: Biológia
- Človek ako bytosť prírody – jeho súvis s prírodou
- Zodpovednosť človeka k sebe i prírode – Etika zodpovednosti
- Ťažiská v kurikule
- Prírodné nálady a nálady ročných období
Liečebno-pedagogický kurz, Pozorovanie dieťaťa
- Človek ako nástroj pozorovania, chyby pozororvania
- Kresba, plastika v súvislosti s pozorovaním dieťaťa
- Základné diagnostické princípy aplikované v pozorovaní vývinu dieťaťa
- Liečebno-pedagogický kurz – polarity vo vývine dieťaťa
3. krokovosť vo vyučovaní a fyzika
- rytmus dýchania a spánku v organizácii vyučovania
- kroky vedúce k základom myslenia
- pokusy vo fyzike a ich sprostredkovanie
Záverečné práce – magisterská záverečná práca
- Prezentácie záverečných prác
- Vystúpenie umeleckého programu – zážitok a kritika
- Stvárnenie človeka náuky o proporciách
Prax v škole: minimálne 2 týždne – náčuvy a aktívna participácia na vyučovaní